Frontsoldaat

 Bart-Jan Keizer    Willem Wittenberg, e.a.

Eind jaren tachtig, begin jaren ’90 wordt in het NK rally een furieus duel uitgevochten tussen BMW en Ford. In de clash tussen twee bloedfanatieke importeurs is John Bosch de troefkaart namens BMW. Met een E30 M3 jaagt hij op de Cosworths en andere concurrentie. Niet alleen in Nederland, maar ook ver buiten de landsgrenzen, in het EK.

“Het was liefde op het eerste gezicht met de BMW M3. Die uitgebouwde schermen, de bumpers, de manier waarop ‘ie op z’n wielen stond. Ik was meteen verkocht. Je kunt aan alles zien dat die auto is ontworpen om te racen.”

John Bosch is ruim twintig jaar na dato nog altijd onder de indruk van de rallyauto die vier seizoenen zijn kameraad is geweest. De coureur switcht na een serieuze crash met een formule-auto naar de rallysport en maakt onder andere furore met een ander icoon uit de rallysport: de Audi Quattro. Als de Groep B abrupt in de ban wordt gedaan na een serie dodelijke crashes wordt het Groep A-reglement in het leven geroepen door de FISA (voorloper FIA).

“BMW NEDERLAND BESLOOT EEN DEALERTEAM OP TE ZETTEN EN ZE WILDEN MIJ ALS RIJDER”

Met één van de eerste vruchten van dit nieuwe technische kader, een Golf GTI 16V in groep A-trim, rijdt Bosch het Portugese kampioenschap. Grootse plannen van BMW Nederland lokken hem weer terug naar de lage landen. “BMW Nederland zag het potentieel van de BMW E30 M3 voor de circuit- en rallysport en besloten een BMW Dealerteam op te zetten”, vertelt John Bosch. “En ze wilden mij als rijder.”

BMW pioniert in 1987 op Zandvoort al met een Groep N M3 in handen van Gerrit van Kouwen en besluit na de geslaagde proef om de stap te wagen. “Met die circuitauto heb ik mijn eerste rally in een M3 gereden. Prodrive had mijn M3 nog niet klaar voor de Boucles de Spa, dus hebben we die Groep N omgebouwd voor rallygebruik. Al had dat niet veel meer om het lijf dan een andere afstelling, een tweede stoel en een Terratrip.”

JB Tulp 91

Een week voor de start van de eerste Nederlandse NK-rally arriveert de Prodrive M3. Volledig in groep A-specificaties met onder andere een hoogwaardige wielophanging, ‘dik’ achterdifferentieel, grote remmen, uitgebreide rolkooi en natuurlijk een tot 300 pk opgezweepte 2300 16V viercilinder onder de motorkap. In de Amsterdam BP Rally maakt John een verpletterend debuut met de M3. Het is meteen Ford versus BMW. John neemt het op tegen Mark Lovell die door Ford Nederland is ingehuurd om de Sierra Cosworth te besturen. “Hij reed in een bekende auto op onbekend terrein. Ik in een onbekende auto op bekend terrein. Op de eerste proef zette ik Mark meteen op 30 seconden. Tja, toen had ik helemaal door dat er veel potentie in de wagen zat.”

“ALS KEVIN EN IK AANSTALTEN MAKEN OM VERDER TE RIJDEN, TREKT DIE AGENT OPEENS ZIJN PISTOOL. IK WIST NIET WAT IK MEEMAAKTE.”

Een NK-ronde later, tijdens de fameuze Amac Tulpenrallye, wint John Bosch voor het eerst met de M3. Lovell is al vroeg uit de wedstrijd gecrasht. In zijn debuutjaar met de M3 eindigt Bosch als tweede in de NK-eindstand. Vanaf het eerste moment trekt het BMW dealerteam ook Europa in voor de grote EK-rally’s. John kan daarbij profiteren van zijn eerdere ervaringen in het Europees kampioenschap. De eerste jaren wordt de M3 nog wel eens geplaagd door kinderziektes, maar er zijn ook heel bijzondere redenen waarom Bosch, die inmiddels vertrouwd op de Britse navigator Kevin Gormley, de finish niet haalt. Zoals tijdens de rally El Corte Ingles op de Canarische Eilanden. Na het wisselen van een versnellingsbak hebben de mannen haast om de volgende tijdcontrole te halen. Hulp komt van een politieauto die kilometers lang een vrije weg baant door de haag van het rijendikke publiek.

Madeira

“Op een gegeven moment gaan die agenten opzij, waarop wij ze passeren en de politieauto enkele kilometers achter ons aan rijdt, totdat opeens ‘Stop Politie’ in m’n spiegels verschijnt. We stappen uit en ik maak de agenten duidelijk dat we de volgende tijdcontrole willen halen. Als Kevin en ik aanstalten maken om verder te rijden trekt die agent opeens zijn pistool. Ik wist niet wat ik meemaakte. Kevin riep: ‘That’s it for this rally.’ En dat was ik op dat moment erg met hem eens.” Het is de dienders serieus, want de M3 moet worden achtergelaten. John en Kevin gaan achterin de politieauto voor een ritje naar het bureau en mogen pas weer gaan na het betalen van een dikke bekeuring wegens te hard rijden.

VOOR HET BMW DEALERTEAM IS HET NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP HET BELANGRIJKSTE. JOHN BOSCH HEEFT EEN ONGEKEND HOOG BUDGET VAN 2,6 MILJOEN GULDEN

Voor het BMW Dealerteam is het Nederlands kampioenschap het belangrijkste. Er wordt weinig aan het toeval overgelaten. In combinatie met de sponsoring van Marlboro en Sony heeft John Bosch een ongekend budget beschikbaar van 2,6 miljoen gulden per jaar. Een bedrag die ook in deze Eurotijden nog indruk maakt. Het geeft de rijder en zijn eigen preparatiebedrijf Barron Sports Development, gevestigd in Harderwijk, alle vrijheid om de M3’s te perfectioneren. Niet alleen de rallywapens van Bosch, maar ook de Groep N-racer van Cor Euser. “De eerste rally M3 kochten we bij Prodrive, de andere twee exemplaren bouwden we zelf op vanuit een nieuwe koets en een rolkooi van Matter.”

M3

Zo ontstaat een technisch wedijver tussen Barron en Prodrive. “We waren de eersten die zo’n digitaal dashboard van Stack gebruikten. Een paar rally’s later had Prodrive ‘m ook. Die techniek maakte het voor ons mogelijk om bijvoorbeeld de demperuitslag te meten.” In stilte vindt er ook een rijke kruisbestuiving plaats met de DTM-racers. “Onder mijn auto zat op een gegeven moment een cardanas van carbon.” Ook zaken als voor- en achterbumper, achterklep, -spoiler en skirts zijn verderop in de evolutie van dit oersterke en vederlichte materiaal. “Wij waren daar natuurlijk niet de enige in.”

Heel lang blijft de iets ruimere interpretatie van de homologatie onopgemerkt, totdat het Nederlandse team een wakkere keurmeester treft bij de 24u van Ieper. John Bosch lachend: “De beste man ging met z’n wijsvinger onder de zijskirt door en riep: ‘ga maar even wisselen heren’. Hij wist dat de originele polyester exemplaren waren voorzien van onderdelennummers. Op onze skirts stond geen enkel nummer.”

IN ALLES WORDT HET DUEL FORD VERSUS BMW UITGEVOCHTEN, WAARBIJ OOK DE SPONSORS DE DRUK STEEDS VERDER OPVOEREN.

Waar in Europa de druk vooral van de tegenstanders komt, is de strijd in het Nederlands kampioenschap vele malen groter dan dat. In alles wordt het duel Ford versus BMW uitgevochten, waarbij ook de sponsors Fina (Ford) en Marlboro (BMW) de druk verder opvoeren. In 1989 is bij Ford Mark Lovell vertrokken en is Erwin Doctor hun man in het NK. Het hele seizoen draait in al z’n facetten om het duel Doctor/Bosch. “De tweestrijd dreef je in alle opzichten naar maximale prestaties. Het bracht best wel een forse druk met zich mee, maar dat motiveerde ook.”

1990-Hellendoorn-06

Dat seizoen komt Bosch op achterstand en wacht hem de moeilijke missie zowel de Rally van Achtmaal als de afsluitende Zuiderzee Rally te winnen om kampioen te kunnen worden. In ‘de Hel’ is BMW’s oogappel superieur. “Het regende en regen is mijn ding. Altijd geweest.” Nadat de eerste hindernis is genomen wacht de BMW Zuiderzee Rally, want het Duitse automerk is dat jaar hoofdsponsor, zoals Ford dat is in Amsterdam. “Daar moest het gebeuren en het lukte. We wonnen en haalden zo het kampioenschap binnen in aanwezigheid van de voltallige BMW-directie. Al die factoren maakten het tot één van mijn mooiste wedstrijden. Technisch was het geen bijzondere rally, maar de druk was hoog en de afloop prachtig.”

Zijn beste Europese seizoen beleeft Bosch in 1990 wanneer hij als vierde eindigt in de eindstand. Onder meer dankzij tweede plaatsen in de Barum Rally en de Rally van Bohemen, inclusief twee scratches, en een derde plaats in Polen achter de turbo Sierra’s van Robert Droogmans en Marc Duez. Mooie herinneringen heeft Bosch aan de optredens in Madeira. “Op dat eiland wonen 400.000 mensen waarvan er in die jaren 300.000 kwamen kijken. Alles kon. Je was welkom als rijder en team. Iedereen leefde naar die rally, van de hoteleigenaar, politieagent tot aan de winkelier op de hoek. Het was toen het enige serieuze sportevenement op het eiland. En dat gaf een unieke atmosfeer.”

“DE M3 WAS FANTASTISCH. JE KON ER ALLES MEE DOEN. HET IS MISSCHIEN WEL DE ULTIEME ASFALTAUTO”

Het bloemeneiland is in 1991 ook het decor voor de laatste EK-rally onder de vlag van BMW Dealerteam Holland. Als ultieme revanche voor de crash van een jaar eerder (Bosch gaat op het dak door weigerende remmen en schrijft een auto af), rijdt hij nu naar derde plaats. Een sterke prestatie, want de Lancia Delta Integrale is met zijn turbokracht en 4×4 aandrijving een te hoge hindernis geworden. In 1991 evenaren Bosch en Gormley hun vierde plaats in de EK-stand van een jaar ervoor, met een nieuw persoonlijk puntenrecord.

JB Tulp 91

John Bosch kijkt met veel plezier terug naar zijn avonturen met BMW. “De M3 was fantastisch. Je kon er alles mee doen. Het is misschien wel de ultieme asfaltauto. Het geluid was ook fantastisch. Wat jankte die motor. 8800 toeren en maar brullen. Als je in Zuid-Europa door de bergen reed was het geluid zo hard dat ik soms moeite had om m’n navigator te verstaan.” De laatste Barron M3 is in 1992 naar Frankrijk verkocht. Een transactie die de voormalig rallyrijder graag zou terugdraaien. “Ik heb toch wel heel mooie herinneringen aan die BMW tijd. Ik zou graag weer een M3 bezitten, maar het moet wel één van mijn eigen auto’s zijn.”

Met dank aan Jakob Dekker, Bas ter Haar Romeny en Willem Wittenberg voor het openen van hun archieven.

JohnKevin

1 Comment

  1. Hallo, dit is een reactie.
    Reacties verwijderen kan door in te loggen en de reacties op de berichten te bekijken. Je hebt daar de mogelijkheid om reacties te bewerken of te verwijderen.

Submit a comment